Feest Organiseren

10 tips om zelf een feest te organiseren

Verjaardagsfeest, personeelsfeest, trouwfeest of gewoon om te feesten. Zelf een feest organiseren vraagt telkens enige voorbereiding. Schrik om iets over het hoofd te zien?  Met deze 10 tips kan jouw feest niet meer stuk.

 

 

1 Ga je voor een thema?

Indien je voor een themafeest kiest, is de keuze van je thema de eerste beslissing die je zal nemen. Alle voorbereidingen kunnen dan matchen met jouw thema, het wordt de basis voor de keuze van je uitnodiging, decoratie, cateringhapjes…

 

2 Denk aan je uitnodiging

De uitnodiging voor je feest kies je best zo’n 3 maanden voor de datum van je feest. Tegenwoordig vind je ook online leuke en makkelijke oplossingen . Een leuke foto en een toffe tekst toevoegen maken het al snel persoonlijk. Online is het vaak aanpasbaar zodat je uitnodigingen voor allerlei gelegenheden  kan aanmaken, van een babyborrel tot een verjaardagsfeest, van een personeelsfeest tot een herfstfeest, van een jubileum tot een house-warming. Je zal versteld staan van het leuke resultaat!

Verstuur je uitnodigingen zo’n 8 weken voor de datum, zodat kan iedereen je tijdig verwittigen of ze aanwezig zullen zijn.

Vergeet volgende # niet te vermelden op je uitnodiging:

#    Datum, uur en plaats waar je gasten verwacht worden

#    Welk feestje het wordt: een themafeest, een party, een tuinfeest…

#    Bepaal of je een dresscode wil

#    cadeautip

 

3 Maak je huis partyproof

Je organiseert niet elke dag een feest, dus denk eraan indien je dit thuis organiseert dat dit aanpassingen vraagt aan je interieur. Bepaal eerst welke ruimtes je wil gebruiken voor het ontvangen van je gasten. Maak die vrij van breekbare objecten. Berg persoonlijke zaken goed op zodat die niet verdwijnen tijdens het feest.

Zorg dat deze ruimtes duidelijk zijn ingedeeld voor je gasten. Waar kan je dansen? Waar kan je drankjes en hapjes vinden?  Waar kan je even bijpraten? Hoe beter je dit vooraf organiseert, des te gezelliger het wordt op het moment zelf.

Geef je huis een poetsbeurt voor je aan de decoratie begint. De woonkamer, keuken, toilet,… moeten spic en span zijn om je gasten te ontvangen.

Voorzie waar je gasten hun jassen kunnen achterlaten. Richt bijvoorbeeld een kleine ruimte in als vestiaire.

 

4 Ook de buitenruimte inrichten

Gebruik je graag je tuin of je terras, dan kan je ook deze ruimte ook inpalmen voor je feestje! Enkele leuke ideeën om aan de slag te gaan zijn partytenten, parasols, strobalen, palletten… en creëer zo een gezelligheid. Met wat sfeerverlichting of een vuurkorf voor frisse avonden maak je het geheel af.

Voorzie eventueel enkele fleece dekentjes!

5 Sfeerverlichting en decoratie

Ga voor de feestdecoratie de creatieve toer op. Heb je een thema gekozen, dan is dat alvast een dankbare kapstok om je decoratie op af te stemmen. Is er geen specifiek thema, dan kan kies je voor een bepaald kleur en werk je hiermee om dit in de versiering door te trekken. Slingers, pomponnen, bloemen, feestposters, foto’s… De mogelijkheden zijn ontelbaar. Vind hiervoor inspiratie op ons Pinterestbord.

Uiteraard hou je geen feestje met kille TL verlichting! Sfeerverlichting is dus zeker van belang. Niet te fel, niet te donker, eventueel discolichten voor de dansvloer… kerstverlichting is bijvoorbeeld een dankbare sfeerverlichting in een partytent. Test die verlichting zeker even uit vooraf, wanneer het donker is, zodat je helemaal zeker bent dat de sfeer goed zit!

Sfeerverlichting voor je feest

6 Play that music

Een niet onbelangrijk element van elk feestje. Kies je niet voor en DJ die voor jou de sfeer komt brengen, dan kan je alvast aan de slag om je eigen playlist samen te stellen. Die verschilt uiteraard afhankelijk van je publiek, of eerder een praat- of dansavond wordt, het thema… Maak je ook ruimte voor verzoeknummers? Voorzie dan bijvoorbeeld een bord waar men verzoeknummers op kan noteren, zodat jij die in de loop van de avond in de playlist kan verwerken.

Leuk is ook om vooraf al aan je gasten te vragen om hun favoriete nummer door te sturen, zo heb je al een basis voor je perfecte mix.

7 Hapjes en drankjes

Belgen zijn bourgondiërs en dat mag je zeker letterlijk nemen op feestjes! Ga dus op zoek naar heerlijke hapjes en presenteer ze in leuke schalen of op kleurrijke borden.  Ook hier kan je je thema opnieuw als basis nemen voor de keuze van je hapjes.

Voor de drankjes is het principe van zelfbediening zeker aan te raden. Dan heb jij je handen vrij en kan iedereen nemen wat hij of zij wil. Is het een feestje met kindjes, voorzie dan een snoepjes of sapjesbar, zodat zij zich hier naar hartenlust kunnen bedienen.

Hou tussen het feesten door even in de gaten dat de tafels niet vol staan met lege glazen, bordjes, schotels en ruim op wat weg kan. Zou blijft alles partyproof tot het einde!

Feest thuis organiseren

8 Wees lief voor je buren

Een feestje thuis wil uiteraard ook zeggen dat de buren het zullen merken… Aan jou de keuze of je hen er graag bij wil uitnodigen of of je hen even op voorhand gaat briefen over je plannen. Spreek duidelijk af waar je gasten zullen parkeren en wanneer de muziek stiller moet…  Je feestje mag nu eenmaal geen reden zijn om het goed contact met je buren op het spel te zetten.

9 Geniet zelf ook van je feestje

Een goede voorbereiding heeft zo zijn voordelen… Op je feestje kan jij doen wat het allerbelangrijkste is: GENIETEN! Meng je onder je gasten, zorg dat iedereen het naar zijn zin heeft en maak ook wat foto’s als herinnering aan je feestje!

Dans, babbel en enjoy… want dat is toch de reden voor je feestje! Niemand zit te wachten op een stressy gastvrouw of gastheer die zich niet kan ontspannen. Go with the flow J

10 Bedank je gasten

Last but not least… Denk op het einde of na het feest ook nog even aan je gasten! Je kan bijvoorbeeld een persoonlijk bedankje maken en hen dit meegeven wanneer ze in de vroege uurtjes huiswaarts keren.

Maar ook een persoonlijk bedankkaartje zullen de aanwezigen erg op prijs stellen. Hou dit in het achterhoofd wanneer je tijdens je feest foto’s maakt. Een leuke groepsfoto is bijvoorbeeld supertof op je bedankkaartje! Bij het zien van die foto  geniet iedereen vast na en telt al af naar het volgende feestje!

Interesse in een feest organisatie?